Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Mange henvendelser om glukosamin

Af: Thomas la Cour | Publiceret den 22/11-2011

Næsten 100 læsere har kontaktet Helse efter nyheden om, at det offentlige tilskud til glukosaminpræparater bortfalder.

I sidste nummer af Helse efterlyste vi brugere af glukosamin-præparater. Anledningen var, at Lægemiddelstyrelsen havde bebudet, at tilskuddet til produkterne ville bortfalde ultimo november 2011.

Vi har fået næsten 100 henvendelser pr. mail, post og telefon. Nedenfor kan du læse nogle af de mange læseres beskrivelse af glukosamins virkning på deres gigt, og langt hovedparten deler ikke Lægemiddelstyrelsens begrundelse for at sløjfe tilskuddet. En begrundelse, der siger, at glukosamin ikke har en dokumenterbar virkning.

Vi på redaktionen siger tak for de mange henvendelser. Har du selv en historie, er du velkommen til at sende den til: helselaeser@mediegruppen.net.


Til Helse !

I forbindelse med omtalen af Glucosamin i sidste nr. af "Helse", vil jeg fortælle om mine erfaringer med gigtmidlet. Jeg er en mand på 71 år.

Gennem flere år her jeg haft problemer med knæene og er opereret i det ene, hvor lægen meddelte, at hen havde gjort hvad han kunne ved den slidte menisk, men den var meget slidt. – Bl.a pga strækmarch i Livgarden på Københavns asfalt. Efter nogen tid meldte problemerne sig igen, og jeg prøvede så at tage glucosamin i håb om lindring. Begyndte for vel ca 3 år siden - Og det hjalp ! Ikke akut, men over en periode blev det bedre og bedre. Smertene forsvandt og gangen blev normal.

Da det havde hjulpet, stoppede jeg med at tage pillerne – Vil gerne undgå for meget medicin - men snart meldte problemerne sig igen. og jeg tager nu glucosamin fast – og det har absolut hjulpet.

Jeg forstår ikke, hvorfor Lægemiddelstyrelsen konstaterer de ingen virkning har og håber, at beslutningen om at fjerne tilskuddet kan påvirkes og ændres.

M. Høiberg, Nr. Snede


 

Kære Helse

Jeg har i de sidste 6 år fået ovennævnte piller 3 stk. hver dag, jeg har været smertefri siden, inden da fik jag lagt blokader ca. hver 3 måned i mine knæ.

Med venlig hilsen

O. Gertz, Odense


Kære Helse

Jeg håber inderligt, dette bliver taget op til overvejelse igen. Jeg kender rigtig mange, som bliver hjulpet med produktet, men vil her nøjes med at tale om min mand og jeg selv. Jeg er 67 og har taget Gs siden 1996, hvor jeg købte det direkte fra England. I 1993 fik jeg, 49 år gammel, nyt højre knæ, I 1997 kunstig højre hofte og i 2003 kunstig venstre hofte. Blev i 2003 adviseret om at indenfor få år nok skulle have venstre knæ skiftet også. Jeg har i de forløbne år haft det godt i mit venstre knæ, så godt, at jeg er begyndt at tro på at få mit eget v. knæ med mig i graven, og det er tydeligvis Gs, der har hjulpet der. Både smerte- og helbredsmæssigt. Derimod er der store problemer med det kunstige knæled, og problemer med v. hofteled.

Min mand ( 72 år) har fået Gs siden 2000 for gigt i skuldre og knæ, hvilket har - indtil nu - sparet ham for operation.

Bevisligt er det smertestillende. Og jeg tror på at på årsbasis eller efter nogle år, hjælper det også lidt på bruskdannelse.

Jeg er zoneterapeut og massør, og kun ved Gs hjælp kan mine tommeltotter klare arbejdet.

Ulla L. Andersen.


 

Så jeres notits i Helse.

Jeg har taget Glucosamin i 18 år. Fik det anbefalet af min daværende praktiserende læge, der også er patolog.

Jeg er fysioterapeut og fik konstateret gigt i tommelfingers grundled, det gav selvsagt mange smerter og fik mig til at ændre arbejdsmetoder i den sidste del af mit arbejdsliv. Jeg er nu 76 år og arbejder ikke længere, men kan da godt klare at skrælle kartofler til mine børnebørn, der har en god appetit!

Jeg har ingen gener fra leddet i det daglige, agter at fortsætte med Glucosamin resten af mine dage.

Med venlig hilsen, H. Graae.


 

Jeg er en kvinde på 77 år ,som gennem mange år har haft glæde af Glucosamin.

Jeg har slidgigt i fingre, fødder og ryggen.

Jeg får dem på recept 1000 stk af gangen - og jeg har flere gange prøvet at holde en pause, når de er opbrugt, men der går ca 3 uger så kan jeg mærke ,at jeg ikke kan undvære dem. Før jeg begyndte, kunne jeg ikke skrive med en alm. kuglepen eller tage om små ting, uden at få ondt.

Så jeg er da een af dem ,der vil være ked af ,at tilskuddet bortfalder.

Venlig hilsen

B. Friedrich


Hejsa.

Vedrørende jeres spørgsmål om brug af Glucosamin, kan jeg bidrage med min erfaring. Jeg har taget Glucosamin dagligt siden 2000 mod min slidgigt i, først hofte, siden ryg og skulder. Jeg tager dem sammen med 4 stk. URIZAL, så kan jeg klare mig med 2 stk. om dagen, ellers giver de maveproblemer.

Før jeg begyndte at tage dem, havde jeg store smerter i min hofte og ben, men efter et par mdr. kunne jeg bevæge mig normalt rundt og igen begynde at spille fodbold. Jeg har forsøgt at undlade Glucosamin i kortere perioder, men efter 1 til 2 mdr. vender smerterne tilbage, så jeg fortsætter.

Jeg har et problem, som jeg ikke har været i stand til at løse, det er når jeg kører på min motorcykel. Efter et stykke tid i den fastlåste siddestilling med spredte ben, får jeg helvedes ondt i mit højre ben og specielt knæet, altså den side hvor min hofte trænger til fornyelse. Jeg har købt et par ekstra fodhvilere, så jeg kan strække benet helt ud ind imellem, men det er ikke nok, jeg bliver nødt til at holde flere pauser en normalt, ellers kan jeg ikke komme af cyklen.

Mvh

E. Frederiksen


 

Hej Helse

Refererende til Deres " Tager du glukosamin " i Helsebladet 9. november 2011, kan jeg meddele Dem, at jeg har taget Glukosamin i de sidste fem år, og gør det stadig daglig.

Til Deres orientering tager jeg G 112 Glukosamin sulfat 750 mg fra firmaet PharmaViva Ltd. 308 High Street, Croydon CR O 1Ng, UK. Startende med 3 tabletter om dagen, men efter ½ år har jeg kun taget 1 om dagen, og det holder mine hoftesmerter væk.

Har prøvet gennem min læge Glucosamin fra Pharma Nord uden væsentlig virkning.

Håber ovenstående kan være til hjælp til Lægemiddelstyrelsen.

Med venlig hilsen

K. Ove Sørensen


Hej "Helse"

Jeg har set efterlysningen i Helse og kan berette, at jeg tager glucosamin i form af Dolenio 1178 mg for moderat hhv. udtalt slidgigt i hhv. venstre og højre håndled – der hvor tommelfingeren starter - og jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at det hjælper /tager hovedparten af smerterne.


Med venlig hilsen

E. Thune, Roskilde



Jeg har lige læst det seneste nr. af Helse, hvor I gerne vil høre om erfaringer med glucosamin.

Jeg er 74 år og har de sidste 6 år haft slidgigt i begge knæ. Jeg startede med at tage 2 tabletter dagligt. Efter endnu en røntgenfotografering sidste år, hvor jeg fik konstateret middelsvær slidgigt i begge knæ, har jeg fået 3 tabletter dagligt.

Jeg er meget glad for glucosamin, som hjælper mig meget i dagligdagen, så på nuværende tidspunkt er det ikke aktuelt med en operation. Det er virkelig en skam, at tilskuddet til glucosamin bortfalder, det kan måske betyde, at nogle ikke fortsat har mulighed for at købe den dyrere medicin.


Med venlig hilsen

Aa. Krause-Kjær, Hjortshøj


 


Hej

Jeg skriver for at fortælle, at min mand og jeg gennem flere år har taget glucosamin hver dag p.g.a. slidgigt.Min mand i knæet og jeg i mine fingerled. Vi føler det har en rigtig god virkning . Vi har begget prøvet at stoppe en 3 mdrs. periode og smerterne er kommet igen.

Det er med beklagelse, at vi ser, at tilskuddet fjernes.

Mvh

J. og B. Andersen


 


Hej med Jer

Som bruger af Glucosamin, glæder det mig I tager det op til debat.

Jeg har brugt midlet siden det kom i handlen, så jeg har været med "hele vejen", med den bevidsthed, at det kunne hindre mere brusk i, at forsvinde.

D. 3. maj 2011 blev jeg opereret i højre hånds tommelrodsled, på Gentofte Hospital med rimelig effekt, jeg var til ½ års kontrol i sidste uge og spurgte netop lægen Robert G, der opererede mig, om han blev spurgt til råds, når nu Lægemiddelstyrelsen har taget den beslutning, og ja, det gjorde han - som jeg sagde til ham: Hvordan vurderer man smerter ?

Efter min operation, har jeg også taget MSM sammen med Glucosamin - sikke en effekt, det er helt vildt, nu venter jeg lidt med at få ordnet venstre hånd.

Lægen på Gentofte, Robert, fortalte mig, at hans mor også havde samme lidelse som mig. Jeg bad ham hilse og sige hun også skulle bruge MSM - der var smil på læben, men jeg ved jo ik' om han gør det


Med venlig hilsen

L. Pihl


 

Hej

Jeg har i flere år taget glucosamin pga slidgigt i højre knæ.

Det hjælper meget på mig - og det begrunder jeg med, at jeg i en periode på 1-2 mdr undlod at tage pillerne, netop med det formål at finde ud af, om der var en effekt. Det var der. Jeg fik igen ondt i knæet. I dag mærker jeg stort set ikke noget til min slidgigt og er begyndt at gå i fitness-center, dog er jeg opmærksom på ikke at overbelaste mine knæ. Der er jo ingen grund til at udfordre skæbnen.

Jeg håber, er der bliver revurderet i sagen om tilskud til produkterne.

Med venlig hilsen

K. Olesen, Kolding


 

Hej

I har efterlyst folk der tager Glucosamin.

Jeg har taget Glucosamin, 3 stk. dagligt, gennem de sidste 4-5 år pga. slidgigt i mine knæ. Jeg er meget ked af at tilskuddet fjernes da jeg har haft stor glæde af midlet, og det er bestemt ikke bare indbildning.

Jeg kender flere andre der har stor gavn af det og det bliver en stor ekstra udgift for os, 1100 kr er også en slags penge.

Vh

A.H. Nielsen


 

Oplysning: Person 1 har brugt glucosamin fra dengang de kaldtes "hestepiller".

Årsag: To meniskoperationer og slidgigt. Virkning: Giver bedre bevægelse og færre smerter.

Person 2 har brugt pillerne efter meniskoperation i marts 2009. Har forsøgsvis stoppet med pillerne, men er vendt tilbage, da knæet føltes stift.

For begge betyder det, at vi kan svømme to gange pr. uge i Aktiv fritid og stadig cykle – til trods for, at vi har passeret de 75 år.


Med venlig hilsen

B. og J. Andersen, Horsens


 

Jeg har taget glucosamin - efter en konstateret slidgigt i nakken- i de sidste 2 år. Og jeg er overbevist om at det er dem der hjælper mig, så jeg nærmest ikke mærker til det i dag. Når jeg indimellem holder op, eller glemmer det i nogle uger, så er den gal igen og efter nogle ugers behandling letter symptomerne. Jeg er glad for at der er tilskud og bidrager gerne med mine erfaringer og tillader mig at tilføje, at jeg normalt ikke hopper med på noget som helst der ikke har en dokumenteret effekt.

Mvh A. Faurby


Til Helse

På opfordring vil jeg gerne fortælle, at jeg har spist Glucosamin stort set lige siden, det kom frem. På et tidspunkt forlangte min læge, at jeg skulle holde 3 mdr. pause, for at se, om det havde nogen effekt. Det gjorde slidgigten værre, og jeg øgede mit forbrug af gigtmedicin, for at kunne passe mit arbejde og træning. Det overbeviste lægen og jeg har fået det ordineret siden.

Med venlig hilsen

M. Mathiassen


 

Hej med jer.

Jeg læste i jeres blad, at I ønskede at høre fra folk, som har erfaring med glucosamin.

Jeg skriver på vegne af min mor på 81 år. Hun er en meget frisk dame med "go" i.

For en del år siden fik hun problemer med sine knæ, fik konstateret slidgigt og havde dog stadig noget brusk tilbage. Istedet for operation fik hun anbefalet glucosamin.

Hun har lige siden efter absolut ikke haft smerter i knæene, og har det trods alderen fint.

Jeg kender yderligere 2 personer, én på 65 år og hendes datter i 40'erne, som også har enorm glæde af glucosamin. Jeg har anbefalet dem også at skrive til jer.


Mange hilsner

N. Risberg


 

Til Helse!

Vi er et par på 55 og 65 der har svagt slidgigt i knæene og er meget glade for glucosamin, har brugt det i flere år og og vi kan mærke at det hjælper. Har prøvet flere gange at stoppe med glucosamin, men efter et par dage kommer smerterne igen.

Venligst

J. og A. Christensen, Helsingør


 

Hej.

Har netop, hos min tandlæge, læst et ældre nr. (?) af helse hvor I spørger til erfaring med glucosamin.

For en del år siden (12-15 ?) besøgte jeg min kiropraktor i anledning af nogle smerter i et par led, "det kan jeg ikke klare" svarede han, men jeg har noget her som måske kan. På det tidspunkt var der forbud mod at sælge "hestepiller" til mennesker. Kiropraktoren tog dem med hjem fra Sverige, hvor han har en hytte.

Jeg fortsatte med at købe tabletterne hos kiropraktoren, indtil de blev legale her, nu får jeg dem på recept.

Har et par gange holdt op med at tage dem, men efter 2-3 måneder kommer smerterne igen, fortrinsvis i led i armene, det tager ca. 1 måned at få virkningen tilbage. Selv når jeg kun tager de 3 kapsler som ordineres kommer smerterne. I den næste måned tager jer 5-6 kapsler/daglig. Gennem de senere år har jeg taget 4 kapsler/daglig, hvilket holder mig fuldstændig symptomfri.

Jeg er ked af at erfare, via helse, at tilskuddet ophører her i november. Da jeg af andre årsager har hyppig kontakt til flere læger vil jeg få dem alle til at skrive en recept til mig så jeg kan opbygge et lager, jeg er fyldt 76 år så det er begrænset hvor mange år endnu jeg skal tage glucosamin (!).


Med venlig hilsen

O. Riise


Jeg er en mand på 80 år og for omtrent 6-7 år siden fik jeg smerter i mine fingre i højre hånd. Lægen konstaterede at det var slidgigt og ordinerede Glucosamin-Copyfarm . Jeg skulle tage 3 tabletter om dagen hvilket jeg gjorde. I løbet af ca. 3 uger forsvandt smerterne og jeg gik efterhånden ned til 1 tablet om dagen hvilket kunne holde smerterne væk. For ca. 1 år siden holdt jeg op med at tage tabletterne i det jeg ville prøve om det stadigt var nødvendigt at anvende tabletterne. Da der var gået små 14 dage begyndte jeg at få smerter i fingrene igen så jeg startede straks med at tage 3 tabletter om dagen og da der var gået 4-5 dage var smerterne væk. Jeg har herefter taget 1 tablet om dagen og mærker ingen smerter.

Så det må da være en god dokumentation for den smertelindrende effekt


Med venlig hilsen

O. Pedersen, Slangerup


 

Hej

I søger erfaring med Glucosamin, derfor skriver jeg til jer.

Jeg har taget produktet i ca 7 år pga slid i lænden. Det giver mig rigtig meget vikning. Inden jeg startede med dem, havde jeg så kraftige lændesmerte, at jeg dårligt kunne vende mig i sengen, samt jeg jævnligt tissede i buksene om morgenen, da jeg stod op.

De virkede først efter ca 3 mdr, og jeg har prøvet at holde en pause, for at tjekke om det var pillerne, der gav mig den store mærkbare virkning. Jeg fik allerede ondt igen efter ca 1 uge, og har altså taget dem i ca 7 år nu. Jeg har stadig smerter, men slet ikke i forhold til når jeg ikke tager Glucosamin.

Derfor er jeg en af dem, der er meget utilfreds med at tilskuddet er fjernet, og håber at denne mail kan være medvirkende til, at problemet evt tages op til nærmere vurdering.


Med venlig hilsen

L. Larsen, Støvring


Hej

Jeg føler hermed opfordringen i Helse nr. 9, november 2011 vedr. fortælling om anvendelsen af Glucosamin.

For et par år siden havde jeg stort set altid smerter og uro i mit venstre skulderled når jeg sad stille.

Det var især meget mærkbart når jeg sad i sofaen for at se fjernsyn.

Jeg måtte med korte intervaller bevæge min arm helt ud i vandret for at kunne holde smerterne ud.

I det daglige arbejde lagde jeg ikke så meget mærke til skulderen, men når jeg skulle hvile, var det næsten umuligt at sidde stille pga af uro i skulderen.

Jeg fik en knæoperation for en del år siden.

Efterfølgende har jeg med kortere eller længere mellemrum haft problemer med smerter i venstre knæ, med regnede med at det var noget jeg måtte leve med, da knæet jo blevet svækket ved en operation.

Så begyndte jeg at tage Glucosamin efter anbefaling fra en god ven.

I starten prøvede jeg mig frem med blot een pille pr. dag

Efter ganske kort tid var der en mærkbar effekt.

I dag tager jeg to piller om dagen og er TOTALT smertefri i både knæ og skulder.

Selvfølgelig er det ikke et mirakel, men skønt er det ihvertfald at være fri for daglige smerter.

Og absolut helt uden bivirkninger.


Venlig hilsen

P. T. Jensen


 

Til Helse!

På jeres opfordring kan jeg fortælle, at jeg har taget glucosamin i en del år - med god effekt. Efter at have taget dem i en periode, husker ikke hvor længe? - bildte jeg mig ind, at de ikke hjalp. Men da jeg stoppede med at tage dem, fik jeg bekræftet, at det gjorde de, og jeg har derfor taget dem siden da. Jeg supplerer med en ingefærtablet. Hvis I har brug for at kende min alder? - kan jeg fortælle, at jeg næsten har gjort mig fortjent til Folkepensionen ;>)


Med venlig hilsen

L. Eldrup


 

Kære Helses redaktion

Efter at have læst den Jeres notits i Helse: 09 / November 2011 henvender jeg mig. Jeg har taget Glucosamin i en årrække, længe før man kunne få det på recept.

Jeg har været, og er stadig plaget af en svær slidgigt i min ryg, og har gennem årene været gennem flere forskellige behandlinger, Bedst og værst "gigtmedicin" der hjalp på smerterne, men efter 2 mdr. gav mig 3 mavesår.

Dem stoppede jeg naturligvis med, og prøvede så Glucosamin, dem har jeg nu fået sammen med nogle smertestillende piller (Fortamol), siden ca: 1998.

Jeg har prøvet at tage Glucosamin fra, efter 1 -2 uger har jeg så igen stærke smerter.

Jeg er dybt chokeret hvis mit tilskud til Glucosamin bortfalder. Det vil sandsynligvis medføre at jeg ikke vil have råd til at købe dem, og så må leve med voldsomme Gigtsmerter i ryggen.


Mange hilsner fra

D.H Larsen


 

Tager du glucosamin?

Ja jeg gør – og har taget det siden januar 2005 – 3 stk. 400 mg tabletter daglig – på recept og med tilskud fra Sygesikringen Danmark.

Ultimo 2004 gjorde mine hoftesmerter, at jeg fik foretaget en røntgenundersøgelse på Hobro Sygehus. Røntgenbillederne viste, at der var kraftig slidgigt i begge hofter, så kraftig at nye hofter var en nødvendighed.

Operationen fandt sted på Farsø Sygehus den 17. januar 2005. Jeg foreslog at få begge hofter opereret samtidig, men det mente man ville være for hårdt. De ville først skifte den venstre som var den værste, men de var ret sikre på, at den højre skulle skiftes senere.

Umiddelbart efter operationen påbegyndte jeg at indtage ovennævnte mængde Glucosamin.

Ved årskontrollen af hofteoperationen konstaterede den kontrollerende læge, at højre hofte var meget forbedret, og min skepsis om, at den nok kom senere, udtrykte lægen, at det ikke var sikkert.

Jeg fortsatte herefter med Glucasaminen – og har gjort det siden.

Jeg har ikke i de nu snart forløbne 7 år efter operationen og indtagelsen af Glucosamin mærket noget til hverken højre eller venstre hofte – heller ikke i forbindelse med »golfrunder«.


Med venlig hilsen

K. R. Knudsen – 72 årig af hankøn


 

Undertegnede har i mange år taget glucosamin, og jeg har gode erfaringer hermed, da jeg nu er smertefri i mine knæ.


Med venlig hilsen

B. K. Pedersen, Helsingør


 

Undertegnede har brugt Glucosamin i de sidste 7 år. Jeg har slidgigt i begge knæ og har ofte fået binyrebarkhormon sprøjtet ind .Hvis ikke jeg brugte Glucosamin ( har prøvet at undvære) ville jeg være nød til at tage prednisolon oftere og det er bestemt ikke godt for kroppen. Så det ville være trist hvis tilskuddet forsvandt.


Hilsen

K. Pedersen


 

Til Helse!

Jeg har i de seneste ca. 8 år taget Glucosamin 400 mg 3 kapsler om dagen, mod rygsmerter.

Jeg er skæv i ryggen grundet forskellig længde i benene, hvilket har medført slidtage af bruskskiverne i den nederste del af ryggen, på vej mod en diskosprolaps.

Jeg har ikke haft nogen bivirkninger overhovedet, men har oplevet en markant bedring, med stort set ingen smerter (og dermed ingen smertestillende medicin) i alle årene.

Trods min læges anbefaling om pause, da der ikke er videnskabelig dokumentation for virkningen, har jeg fastholdt ønsket om at fortsætte behandlingen med Glucosamin.


MVH

J. Højman, årgang 1947


 

Hej Helse

I søger om erfaringer med Glucosamin. For ca 2 år siden havde jeg store problemer med mit venstre knæ og fik væskeansamlinger og stor ømhed ved motion. Jeg fik ved en mr skanning konstateret primær artrose. Min fysioterapeut , som er "medicinmand" for Vejle 1 division fodbold, foreslog at jeg skulle prøve Glucosamin, da han havde gode erfaringer i forhold til sine spillere. Efter at have indtaget Glucosamin i ca 2 år, vred jeg om i mit venstre knæ og fik konstateret en menisk læssion. Jeg fik foretaget en "kikkertoperation", og til stor overraskelse for lægen var min slidgigt forsvundet (det der vist hedder primær artrose). Da jeg fortalte ham om mit indtag af Glucosamin, fortalte han at han havde hørt om at det kunne have en helbredende effekt på nogen og på andre en smertelindrende effekt. Jeg spiser hver dag 4 stk og kan kun anbefale Glucosamin. De lægelige journaler kan selvfølgelig fremskaffes om det måtte ønskes.


Med venlig hilsen

O. Hededam


 

Jeg har taget glucosamin igennem en årrække, og har stor glæde af dem, de virker dæmpende på smerter på mine gigtfingre.


Mvh.

U. Pedersen


 

Hej

Jeg har flere gang igennem de sidste to år taget glucosamin, med fantastisk virkning. Det har fjernet mine symptomer fuldstændig, således at jeg i perioder ikke har haft behov for medicin overhovedet.

Jeg er 64 år og bor sammen med min mand i Grenå.


Mvh

K. Frandsen


 

Har haft slidgigt i mange år og er i behandling med Glucosamin, 3 styk dagligt. Dette har jeg været i 2 år.

Det har betydet, at mine fingre til dels kan strækkes ud,hvilket betyder, at mine hænder fungerer til fulde.

Mine fødder og knæ er uden de helt store smerter, så glucosaminen har en stor effekt på min krop.

Jeg går regelmæssig til kontrol hos speciellæge, som siger at jeg skal fortsætte med Glucosamin resten af mit liv.

Hvis jeg ikke får denne medicin bliver jeg meget hæmmet i min hverdag som vil medfører nedsat livskvalitet.

Mange har slidgigt og behandlingen med Glucosamin er god, hvorfor skal der så ikke gives tilskud.

Det bliver meget dyrere for samfundet, med alt det smertestillinde der gives og dets bivirkninger.

J. E. Buhl, sygeplejerske årgang 1948

Jeg har siden 2004 spist Glucosamin for at nedsætte smerterne specielt mit venstre knæ. Jeg gik til flere undersøgelser på hospitalet og hos speciallæger, hvor jeg bl.a. også blev scannet. Lægerne fandt dengang stærk slidgigt i mit venstre knæ og begyndende slidgigt i højre knæ samt i fingrene.

I 2005 og 2007 stoppede jeg i ca 3 mdr. hver gang for at se om jeg kunne mærke forskel, når jeg ikke spiste Glucosamin-præparatet. Det kunne jeg i højeste grad og derfor har jeg siden spist max. dosis på 3 tabletter a 400 g lægeordineret pr. dag, med tilskud fra Danmark. Det mener jeg bestemt har holdt mig fri af operation og deraf følgende gener,smerter og udgifter!

Det er derfor med megen forbitrelse, at jeg nu må se at tilskuddet falder bort. Jeg mener bestemt at jeg har sparet samfundet for udgifter til behandling af min lidelse og jeg vil fremover søge at finde lægemidlet i udlandet til en lavere pris, da jeg absolut mener, at det har holdt min slidgigt i ave og gjort at jeg i dag kan føre et normalt liv med deraf følgende motion og sund levevis.


Med venlig hilsen

L. Larsen, 70 år


 

Undertegnede blev i sept. 1978 opereret for to discusprolapser i nakken på Glostrup hospital. På trods af at det var en meget stor operation ( på det tidspunkt kunne man ikke gå ind fra siden) var den eneste efterbehandling, jeg fik, nogle varmebehandlinger, som ikke havde nogen som helst effekt på de mange smerter, der fulgte efter operationen. Jeg gik derefter i ca. 20 år rundt med smerter og lignede en, der havde konstant hold i nakken. Dette på trods af at jeg fik diverse fysiurgiske behandlinger for egen regning.

På min egen praktiserende læges foranledning, begyndte jeg derefter at tage glucosamin, først indskrevet fra udlandet, og senere , da det blev godkendt i Danmark, fra et dansk apotek. 3 stk. om dagen. I løbet af mindre end en måned, fik jeg en helt anden tilværelse uden smerter og med en stor bevægelighed i nakken. Da jeg i mellemtiden er blevet pensionist, betragter jeg det som en katastrofe for min livskvalitet, hvis jeg ikke får disse piller, men må se i øjnene, at det er min pengepung ikke til, idet jeg hører til den mellemgruppe, der heller ikke kan få medicinkort.

Jeg kan dog tilføje, at pillerne ikke hjalp på slidgigten i mine knæ, som jeg inden for de sidste 3 år har fået udskiftet.

Jeg håber med denne henvendelse, at lægemiddelstyrelsen snarest kommer på andre tanker.

Tak for jeres i øvrigt udmærkede Helseblad.


Med venlig hilsen

I. Madsenm, Ringsted


 

Efter at have læst efterlysningen i Helse, vil jeg gerne videregive min egen meget positive erfaring med Glucosamin.

Da jeg for 3-4 år siden begyndte at få ondt i det ene knæ, når jeg gik ned ad trapper, talte jeg med min læge. Han anbefalede mig at prøve Glucosamin.

Efter ganske kort tid kunne jeg mærke en bedring og den virkning er bare fortsat, så jeg nu ikke har smerter, når jeg går på trapper. Jeg tager 3 piller hver morgen og er meget glad for resultatet. Min læge har konstateret, at jeg har slidgigt i begge knæ.

Jeg bor på 3.sal, så det er af stor betydning, at jeg ikke har smerter, når jeg går på trapper. Min alder er 74 år.


Med venlig hilsen

R. Schmidt


 

Hej

Jeg er rigtig ked af at høre at tilskuddet bortfalder på glucosamin. Jeg har spist det i 5-6 år og vil ikke undvære det. Jeg har stor glæde af det og først i år er jeg begyndt at supplere med smertestillende ved siden af ellers har jeg klaret mig på glucosamin.


Venlig hilsen

H. Andersen


 

Hej :o)

Mit navn er Ane og jeg er 38 år.

Jeg så i Helse, at I gerne vil høre fra fra nogen der har erfaring med Glucosamin.

Jeg begyndte at bruge det for 4-5 år siden. Jeg havde tit ondt i mit højre knæ, og havde af og til svært ved at gå op af trapper, fordi jeg ikke kunne lægge fuld vægt på højre ben. Min daværende læge kunne ikke se, at der var noget galt, men anbefalede mig at prøve Glucosamin. Hun sagde, at hun var ikke sikker på det hjalp, men hvis det gjorde, så kunne det være, at jeg skulle tage dem resten af mit liv :o)

Jeg prøvede, og problemerne med mit knæ aftog, inden jeg var færdig med det første glas. Jeg flyttede til Jylland for 3 år siden, og der var en periode hvor pillerne slap op, og jeg ikke fik bestilt nogle nye. Resultatet var tydeligt et par måneder efter, det begyndte igen at blive svært at gå på trapper. Siden har jeg endnu engang gået uden piller, og resultatet er det samme. Så nu sørger jeg for, at jeg hele tiden har nogen hjemme.

De gange jeg har gået uden piller, har jeg ikke været synderlig bevidst om det. Det er først kommet når smerterne indtraf igen og jeg kom til at tænke: "Nå ja, de virker åbenbart." Jeg har ikke gjort det som forsøg, hvor jeg har ventet på smerterne ville komme igen.

Jeg synes, at det er ærgeligt hvis tilskuddet forsvinder. Jeg er i den heldige situation, at jeg godt kan købe dem alligevel, og også vil gøre det, men det er kke alle der har den mulighed. Mange vil sandsynligvis blive nødt til fraprioritere pillerne, og vil derfor få smerter igen. Det kan da ikke være til gavn for samfundet.

Jeg håber, at I kan bruge min historie til noget.


Mange hilsner

A. L. Nielsen, Ustrup


 

Jeg har læst i Helse, at tilskuddet til glucosamin bortfalder d. 28. nov.

Det er vi meget kede af. Min mand og jeg tager begge to disse piller, pga. slidgigt flere steder i kroppen, og det hjælper os.

Vi har prøvet at undlade disse piller, når vi er på ferie, men efter en uges tid, har vi smerter igen, så nu tager vi dem også, når vi har ferie.

Vi får andet medicin, så det er en hjælp, at vi kan få tilskud til disse piller.


Med venlig hilsen

T. Jønsson


 

Hej

Jeg læste i Helse at Glucosamin desværre vil ophøre med at kunne købes på recept og at I i denne forbindelse efterlyste hvilken erfaring man som bruger har haft.

Jeg har haft slidgigt i mit venstre knæ i mange år i forbindelse med en sportskade. Det udviklede sig til nedslidt brusk , jeg havde smerter og problemer med at gå og fik at vide efter flere undersøgelser at det var ikke mere at gøre end få et kunstigt knæ. Så jeg ville lige se tiden an.

For nogle år siden fik jeg anbefalet at prøve Glucosamin, da det skulle være dokumenteret at det netop mod slidgigt i knæet skulle lindre og afhjælpe mod smerter

Det har jeg så siden taget regelmæssig mod recept, 3 om dagen, og må konstatere at jeg ikke har haft smerter siden og går rimelig godt.

Så det er virkeligt ærgerligt hvis tilskuddet bortfalder. Det er jo ikke helt billigt !


Med venlig hilsen

F. Jørgensen, Horsens


 

Efterlysning i Helse:

Ja, jeg har taget Glucosamin i 9 år. Efter en slidgigtoperation i min venste hånd i 2002 på Privathospitalet Hamlet, gik der ikke så lang tid inden det gjorde ondt igen.

Lægen anbefalede mig at prøve at spise Glucosamin og fiskeolie i ca. 14 dage og hvis det ikke hjalp, ville det ikke hjælpe, men det gjorde det heldigvis og jeg mærker stort set intet til det !

Jeg har nu prøvet at holde op med at spise glucosamin 2 gange, men efter kort tid fik jeg ondt i mine finge igen, såååå jeg tør ikke holde op !


Mvh

U. Breum, Ishøj


 

Helses Redaktion

Jeg og min mand er kede af, at vi ikke kan få tilskud til Glucosamin mere. Jeg har i dag været på apoteket for at hente Glucosamin til os begge, det er en hel formue, når ikke vi kan få tilskud længere.

Jeg har taget Glucosamin længe. Det første fik jeg hos dyrlægen, senere var jeg i Tyskland for at hente det og jeg har købt hos én, der forhandlede forskellige naturmidler.

Min mand har også erfaret, at det hjælper. Hans knæ knasede, så fik han Glucosamin og lyden hørte op. Senere holdt han en pause, men knaseriet begyndte igen, siden har han taget Glucosamin.

Det er næsten ikke til at få råd til, at skulle betale det hele selv.


Med venlig hilsen

A. og O. Rusholt


 

Hej hos Mediegruppen

I Helse kan jeg læse at tilskuddet til Glucosamin bortfalder den 28. nov. 2011, fordi det er vurderet at midlet ikke kan dokumentere nogen virkning med hensyn til smertelindring.

SÅ LANGT SÅ GODT ! !

Nu er det offentliggjort at det ikke virker, men det middel der er tale om er GLUCOSAMIN – KLORID, og det er et middel, der er kunstigt fremstillet i laboratorium ! Det kan ikke erstatte det virksomme middel der er udvundet fra naturen, og som også er det middel som dyrlægerne bruger. Her er der tale om GLUCOSAMIN- FOSFAT.

Den private import fra England var efterhånden blevet så stor at medicinalfabrikanterne følte sig nødsaget til at fremstille et kunstigt produkt, og det blev lanceret som et meget effektivt middel, og det kunne man opnå tilskud til . Det lykkedes at standse importen, med det nye billige produkt, og nu er det også lykkedes at så tvivl om virkningen af produktet, og derfor kan man trække tilskuddet tilbage, og igen overlade de stakkels patienter til deres smerter igen ( så kan man sælge dem nogle andre smertestillende midler ! )

En ting står fast - glucosamin – sulfat er virksomt, men det må de gigtplagede ikke købe ! : (


Med venlig hilsen

J. Andreasen


Ang. Glucosamin.

Jeg (som har slidgigt i ankel og knæ) har nu taget Glucosamin i ca. 15-18 år, fra før de kom på recept, og med særdeles god effekt. Jeg har efterprøvet Glucosamins virkning ved i peroder at holde op med at tage det, men smerterne fik mig hurtigt til at genoptage brugen.


Venlig hilsen

E. Ipsen


 

Vedr. brug af Glucosamin

For ca. 5 år siden fik jeg konstateret slidgigt i min højre kæbe, (blev taget røntgenbillede). Var så slemt at bare jeg gabte, eller skyllede mund ved tandbørstning gjorde det ondt, efter en måneds brug af Glucosamin kunne jeg mærke en svag bedring, hvorfor jeg fortsatte i ca. 5 måneder, og siden har jeg intet mærket.

I Januar i år fik jeg konstateret slidgigt i min venstre kæbe, (blev taget røntgenbillede). Udartede sig anderledes end første gang, bare jeg bevægede munden kom der knaselyde i kæben, nogle gange gik den ligesom af led, måtte gøre bevægelser med munden, hvorefter den kom på plads igen. Tog Glucosamin i ca. 9 måneder, har ikke mærket noget til slidgigten siden.

Der er selvfølgelig nogen patienter hvor Glucosamin ingen effekt har, men jeg har gode erfaringer med midlet, så jeg er absolut ikke enig med Lægemiddelstyrelsen.


Med venlig hilsen

D. Wejen


 

Min mand og jeg har taget glucosamin i mange år. Vi er ikke i tvivl om at det er godt, for vores led. Vi har prøvet at holde pause, men det går ikke så godt, for så bliver smerterne værre. Derfor er vi kede af, tilskuddet forsvinder. Vi har venner med samme mening.


Med venlig hilsen

L. og E. Nielsen


 

Kære Helse !

Tak for muligheden for at gøre indsigelser mod bortfaldet af tilskuddet til Glucosamin på apoteket.

Jeg bliver 65 år om 2 uger. I ca. 5 år har jeg udviklet slidgigt i spec. venstre side af højre knæ, verificeret ved røntgenoptagelser på gentofte Sygehus for et par år siden.

Da jeg holder meget af min tennis og vandreture samt daglige gåture med min hund blev jeg, samtidig med øgede smerter ved belastning i mit knæ, meget bekymret. Men glucosamin har reddet mig ( mit knæ).

Når blot jeg tager de 3 tabletter dagligt har jeg minimalt med gener i knæene, og jeg kan foretage næsten hvad jeg har lyst til.

Da jeg snart bliver pensionist med mindre indtjening til følge er jeg meget ked af bortfaldet af tilskuddet, men fortsætter selvfølgelig alligevel.

De er velkommen til yderligere oplysninger, hvis der er brug for det.


Venlig hilsen

L. H. Ratcliffe


 

Hej

- Jeg sidder og læser Hlese, hvor I efterlyser reaktioner fra læsere, der har taget glucosamin.

Jeg har gennem mange år haft store rygproblemer p.g.a. slidgigt (samt en forsnævring i rygmarvskanalen).

Jeg har taget Glucosamin gennem mange år - også længe før jeg kunne få tilskud til produktet. Jeg gætter på ca. 15 år.

Jeg købte det via England.

Jeg var rigtig glad for produktet, og jeg føler mig meget sikker på, at det hjalp mig.

Cirka hvert andet år holdt jeg pause i ca. tre måneder, fordi jeg ville sikre mig, at der var en effekt.

Da der blev mulighed for at købe det via recept i Danmark fik jeg det - også selvom min læge ikke var specielt positiv!

Mine rygproblemer er i dag meget mindre end de var tidligere, og ved mine to sidste forsøg på at undvære produktet, har jeg ikke kunnet mærke nogen forskel - og jeg er derfor stoppet med at tage Glucosamin i foråret 2011.

Men jeg er stadig overbevist om, at det er en medvirkende faktor til, at jeg i dag har det bedre.


Med venlig hilsen

L. Jakobsen, Svenstrup


 

Jeg vil gerne fortælle om nin oplevelse med glucosamin:

Jeg er 82 år og blev bekendt med glu.i 2004 i forbindelse med hofteoperation, min ikkeoperede hofte havde fået betegnelsen "begyndende slidgigt" gennem medpatienter hørte jeg om glu. der dengang kunne fås fra england, og begyndte straks at bruge produktet, nu 7 år efter, holder det min slidgigt i ave, og da jeg er uformuende pensionist er det trist at miste tilskuddet. Håber I får mange svar på jeres opfordring!


M.v.h.

Gisela


 

Hej helse

Vil lige fortælle vores erfaring med glucosamin. Både min mand og jeg får glucosamin hver dag (3 stk. daglig). Vi har prøvet at stoppe, men så får vi begge meget ondt i knæene. jeg har også prøvet at kun tage 2 om dagen, men det går heller ikke. Min mand har taget pillerne i ca. 6 år og det samme med mig. Min mand har ingen korsbånd i det ene knæ og jeg har 2 skiskader i knæene, 1 skade i hvert knæ.

Vi kan altså ikke undvære pillerne.


Vh.

K. og M. Svensen (72 og 66 år)


 

Til helse

På opfordring angående Glucosamin, vil jeg gerne fortælle om min erfaring med dette præparat.

Jeg har slidgigt bl.a i nakken og fingre og har derfor taget Glucosamin i ca 5 år. Jeg har flere gange holdt pause fordi jeg var i tvivl om effekten, men kan efter 3-4 uger tydeligt mærke en forværring af symptomer. Sidst jeg stoppede, havde jeg rent faktisk glemt at tage Glucosamin. Derfor er jeg også helt sikker på, at jeg har haft en gavnlig virkning af dem. For jeg fik smerter specielt i fingrene og efter jeg startede op med Glukosaminen igen, er smerterne ikke så slemme.


Venlig hilsen

M. Monberg


 

Hej til Helse!

Jeg har set jeres efterlysning på Glucosamin i Helse.

Jeg har taget midlet i ca. 7år og det har haft en særdeles god virkning på min slidgigt i hoften, jeg har faktisk ingen smerter mere.

Jeg får tilskud og er selvfølgelig ked af, at tilskudet bortfalder, men vil alligevel fortsætte med midlet, pengene er givet godt ud, fordi smertefri er lig med livskvalitet for mig. Jeg kan fortælle samme gode historie om min søster, som også tager glucosamin og har bedt mig om at være medunderskriver på brevet.


De bedste hilsner fra E. Jørgensen, Ishøj og I. M. Andersen, Herlev


 

Hej.

Jeg deler gerne mine gode erfaringer med Glucosamin, som desværre er på vej til at miste tilskuddet.

Jeg har pga. sportsskade - ødelagt kors- og ledbånd i mit knæ og fået bruskskader - i 1989 udviklet slidgigt. Symptomerne kom snigende og mit funktionsniveau dalede i takt hermed. I 2001 var jeg begyndt at spise Ibuprofen flere gange om ugen for at være nogenlunde smertefri samt for at kunne passe mit arbejde som ergoterapeut, hvor jeg jævnligt måtte yde gående følgeskab til patienter. I 2001 (måske 2002) hørte jeg første gang om Glucosamin som på det tidspunkt stadig ikke var godkendt i Danmark og derfor ikke kunne købes. Jeg købte det i udlandet, og jeg har konsekvent spist Glucosamin, da jeg oplevede, at det lindrede mine smerter så meget, at jeg helt kunne undvære smertestillende medicin. Og på trods af at min slidgigt har udviklet sig endog meget igennem årene, så er jeg stadig smertefri i det daglige. Jeg kan ikke dyrke sport, men jeg kan gå og cykle, og jeg har endnu ikke hvilesmerter og kan (indtil videre) udskyde at få et nyt knæ, som jeg er blevet stillet i udsigt af kirurg.

Jeg har prøvet hybenpulver, Ingefær-tabletter, fiskeolie og gurkemeje, men ingen af disse kosttilskud har haft en virkning for mig. Men det har Glucosamin, og jeg er slet ikke i tvivl om den smertelindrende virkning, pillerne har, og den betydning det har haft for min livskvalitet at være uden smerter! Jeg agter fortsat at købe Glucosamin, selvom tilskuddet forsvinder, fordi jeg er overbevist om, at det ikke er en placebo-effekt, men at det har en reel effekt. Men jeg føler mig provokeret af, at man nu vil fratage tilskuddet, når jeg og så mange andre patienter oplever at have glæde af Glucosamin.

I Dagens Medicin  læser jeg, at professor Henning Bliddal siger følgende;

" Henning Bliddal undrer sig over, at der i Danmark er tilskud til den brede indikation artrose, når den eneste dokumentation for effekt gælder artrose i knæet."

Mig bekendt skelner lægemiddelstyrelsen ikke, når de fjerner tilskuddet til Glucosamin. De fjerner tilskuddet for samtlige patientgrupper, og IRF, som har rådgivet Lægemiddelstyrelsen foreslår i stedet, at patienterne erstatter midlet med paracetamol, hvis de oplever en forværring af slidgigtsympotomerne efter at være stoppet med Glucosamin! Eller at de påbegynder brugen af Glucosamin igen, hvis paracetamol ikke har den ønskede effekt. Nu bare uden tilskud...! Det forstår jeg ikke: Hvordan kan de anbefale at genoptage brugen af et produkt, som de netop har stillet spørgsmålstegn ved effekten af?!

"Vi lægger vægt på, at Medicintilskudsnævnet i sin indstilling af 25. maj 2011 med henvisning til de deri angivne referencer vurderer, at lægemidler med indhold af glucosamin ikke har en sikker og værdifuld terapeutisk effekt til symptomlindring ved slidgigt, hverken i knæet eller i andre led"

Således skriver Lægemiddelstyrelsen i sin afgørelse og lader dermed ikke tvivlen komme patienterne til gode på trods af, at Glucosamin kun har ganske få bivirkninger men til gengæld rigtig mange glade brugere.

Jeg skal til slut lige orientere om, at jeg altid har været normalvægtig. Jeg har regelmæssigt dyrket motion men med de begrænsninger og det fortløbende nedsatte funktionsniveau, som min slidgigt desværre har afstedkommet. Jeg har været uddannet ergoterapeut siden 1999, jeg er 38 år gammel, og har altid haft en god opmærksomhed på min krop, og jeg er hundrede procent sikker på, at jeg oplevede at blive fri for hvilesmerter samt igen kunne gå ture af 30-60 minutters varighed uden at få smerter, efter at jeg påbegyndte brugen af Glucosamin.

 

"Det faktum, at effekten af glukosamin er dårligt dokumenteret udelukker ikke, at der kan være nogle som oplever, at glukosamin hjælper på ledsmerterne. Det kan dog skyldes andre ting. Fx, at man samtidig er begyndt at motionere mere, har tabt i vægt eller har taget anden medicin.

Samtidig kan smerterne variere over tid. Hvis du fx startede med glukosamin i en periode, hvor smerterne var værst, kan en bedring skyldes, at dine smerter spontant er blevet mindre. Glukosamin eller ej. Overvej derfor, om du har oplevet en vedvarende bedring efter du startede på glukosamin, og om det kan skyldes andre ting end glukosamin. Tal med din læge om du fortsat skal bruge glukosamin."

Jeg må konstatere, at jeg tilsyneladende er en af de patienter, som har haft gavn af Glucosamin. Men det skyldes ikke andre faktorer som vægt, motion eller anden medicin. Smerterne fortog sig i forbindelse med brugen af Glucosamin.

Håber I kan bruge mine erfaringer til noget positivt.


Med venlig hilsen

J. F-Pedersen.


 

Jeg er en 51 årig kvinde, der i en tidlig alder fik konstateret let til moderat slidgigt i venstre hofte grundet et hofteskred, der er opereret de førsteaf mine 8 leveår med ok resultat.

Da jeg var i starten af trediverne, kunne jeg pludselig ikke gå uden smerter i hoften og jeg blev mere og mere stivbenet, når jeg skulle gå ud af en bil og op ad trapper. Min daværende kiroprakotr, Keld Østergaard, undersøgte mig og konstaterede slidgigten og ordinerede Pharma Nords Glucosamin 400 mg. Efter lidt over en uges behandling var både stivbenetheden og smerterne ved gang totalt væk i hoften !

På et tidspunt et par år senere blev jeg spurgt, om jeg ville være med i en undersøgelse om Glucosamins indvirken på cholesterol, og jeg takkede pænt ja. Det indebar, at jeg skulle stoppe med Glucosaminet i en længere periode.

Efter knap 2 uger uden Glucosamin, måtte jeg melde fra, og begyndte omgående at tage præparatet igen, da jeg fik konstante smerter og bevægelsesstivhed i venstre hofte.

Så jeg er da vældig ked af, at man siger, at det ingen dokumenteret virkning har.

Til gengæld er det jo også mange penge det offentlige poster i Apotekerne, eftersom de nu på mit apotek tager langt over 300 kr. for mit seneste køb af en 400 mg, 270 kapslers Glucosamin fra Pharma Nord, når de kun skal have 289 i Matas.


Mange venlige hilsener

M. Reich


 

Kære Helse.

Med henvisning til notatet i bladet kommer her mine erfaringer.

Jeg brugte Glucosamin i 3-4 år, først importeret fra England via forhandler i Esbjerg.

Senere fik jeg det på recept med tilskud. Min slidgigt var i venstre ankelled som følge af sportsskader og et færdselsuheld i de yngre år.

Smerterne begyndte mildt da jeg var omkring 67 år (er nu 79), og omkring 70 år begyndte jeg med Glucosamin.

Efter ca. 4 års brug var smerterne blevet værre og værre, (kunne højst gå 500m).

Med min lægesøns medvirken, blev jeg derefter opereret og fik indsat kunstigt ankelled, som nr. 50 i Danmark. Det var som et mirakel. Nu kan jeg gå 10km uden besvær.

En god ven af mig har haft samme dårlige erfaringer med Glucosamin. Han måtte have ny hofte. Han og jeg er enige om, at Glucosamin er ganske virkningsløst, og oplever det som svindel?

Som beskrevet har jeg ingen gener mere, og dyrker havkajakroning, svømning og traveture.


Med venlig hilsen B. Nielsen.


 

I Helse nr. 9 nov. 2011 efterlyses der erfaringer med brugen af GLUCOSAMIN.

Jeg har gennem de sidste ca. 3 år brugt glucasamin og det er med en meget stor og virksom effekt, da jeg før brugen ind imellem havde meget store rygsmerter. Smerterne var ofte så store, at jeg dårligt kunne bevæge mig. Efter en konsultation af en kiropraktor kunne denne konstaterede, at der var slidgigt i bækkenpartiet. Ud fra denne konklusion anbefalede kiropraktoreren, at få ordineret Glucosamin til at lindre smerterne, hvilket min læge gjorde og gør.

Efter en periode på ca.. 2 måneder var der mærkbare resultater, med meget stærkt nedsat smerte.

Som en en ekstra "gevinst" konstaterede jeg også, "hvis mine arme havde været holdt over hovedet i længere tid (under søvn f.eksempel.) kunne disse kun bevæges i normal stilling under store smerter". Disse smerter er nu total væk, efter jeg begyndte med indtagelsen af Glucosamin, jeg kan ligge med armene, som jeg vil, uden smerter.

Det vil derfor blive svært for mig, at skulle undvære Glucosamin på grund af at tilskuddet fjernes, og jeg vil nødig skulle have ordineret anden medicin - og hvorfor skulle jeg også det, når Glucosamin beviseligt har hjulpen mig.


Venlig hilsen

F. Schriver, Viby J


 

Tak for et meget sagligt, oplysende og lærerigt magasin.

Hej, jeg har slidgigt i begge knæ, men kan holde smerterne væk med glucosamin, som jeg har taget i ca 5 år. At det virker på mig, er jeg slet ikke i tvivl om, da jeg prøvede at trappe ned. Først med 2 piller og derefter kun 1, men så kom smerterne hurtig igen. Nu tager jeg 3 igen, og smerterne er væk. Jeg bruger mine ben meget på mit job som maler, så det er rart at det ikke gør ondt i mine knæ. Håber tilskuddet kommer tilbage, da det er en stor udgift uden.


MVH

I. Stenklopp.


 

Jeg læser netop jeres efterlysning om, hvem der tager glucosamin.

Det har jeg gjort i et par måneder, men vidste slet ikke, der var tilskud at hente... Skal man få sin læge til at ordinere det, for at kunne få tilskud?

Jeg synes, det lindrer på smerterne i mine knæ og hofter - dog skulle jeg nok tage en større dosis, det har jeg på fornemmelsen, ville have bedre virkning - jeg tager to hver morgen, og det tror jeg er for lidt, men det er jo dyrt.


Venlig hilsen

Bodil A.


 

Hej

Jeg er en pige på 50 år, har taget glucosamin 1,5 år, og har forsøgt to gange at stoppe, men begge gange med smerte efter 1-2 uger.

Mine hofter er blevet røntgen-fotografereret og begyndede slid ses

Rigtig træls, hvis tilskud forsvinder


Hilsner

Gitte


 

Hej

Jeg har taget glucosamin i nogle år fordi jeg har slidgigt nakken, lægen anbefalede mig det.

Jeg kunne ikke vende mig i sengen for det var virkelig ondt. Det har hjulpet en god del.

Nu kan jeg kun mærke lidt hvis jeg sidder i bil og pludselig vender hovedet, eller går på gaden og pludselig skal vende mig.

Men inden jeg tog glucosamin kunne jeg ikke gabe højt så sagde det "klik" i munden.

Min mad skulle ikke være i for store bidder, en stor pølse kunne være for slemt at bide over.

Det var ikke ondt , men man kunne høre "klikket". Hos tandlægen kunne de ikke sige hvad det var.

Ca. 4-5 mnd. efter jeg begyndte med glucosamin holdt det op. Det fortalte jeg min tandlæge.

Så sagde hun at det var gigt i kæberne jeg havde.

Min mand tager pillerne også, han blev opereret i knæet (menisken). Han mærker ingen ting nu.

Vi er medlem af "Danmark" så jeg håber vi får tilskud derfra.


Med venlig hilsen

E. Poulsen


 

Efter at have læst artiklen i helse - er det så frygteligt at sådan et præparat ikke længe er tilskudsberettiget - jeg indtager 3 stk om dagen pga en knæoperation og skal tage dem resten af livet - og de hjælper rigtig godt - hvis jeg holder pause, får jeg ondt i knæet.

Min mand som er 74 år har dårlig ben - efter han er startet med dette præparat er der sket en bedring.

Jeg er på efterløn og min mand folkepensionist - så det jo også så nemt at tryne os gamle.

Hvis det bliver for dyrt at indtage medicinen, så dropper vi det og så kan vi gå til læge igen eller gå til behandling på sygehuset - hvad koster det - er der tænkt på det????

Man bliver så harm over at det stadig skal gå ud over dem med den laveste indkomst - gud hvor er det nemt.

Det var lige et lille skriv efter anmodningen i helse.


Med venlig hilsen

W. Jensen


 

Det er det værste i har gjort, at slette tilskuddet på Gluosamin. For mit eget vedkommende er jeg meget plaget af leddegigt, for år tilbage kunne jeg næsten ikke komme ind eller ud af bilen, mine knæ var elendige. Så fik jeg midlet Glucosamin, der er ikke sket mig noget bedre, jeg tager hver eneste dag - året rundt - tre Glucosamin. Jeg er blevet folkepensionist, men hellere mangle brød på bordet, som slette Glucosaminen.

Min mand er ligeledes begyndt at have problemer med knæene, men der fik vi straks købt Glucosamin, han tager to styk daglig.

Vi har anbefalet Glucosamin til venner og bekendte, de fleste har vi fået tilbage melding fra, det er det bedste, der er sket dem.

Jeg håber ikke, at tilskuddet er bortfaldet for evigt.


Med venlig hilsen

C. Brylle, Rødding


 

Hej

Igennem 10 år har jeg nu taget glucosamin. Jeg havde fået konstateret slidgigt i min ene hofte og måtte tage en del smertestillende piller, men alligevel kunne jeg ikke gå ret langt på grund af smerter. Min fysioterapeut anbefalede mig at prøve glucosamin, og allerede efter et måned var der en klar forbedring og efter tre var mine smerter helt væk. Fra kun at kunne gå ca 500 meter før at jeg måtte give op, kan jeg nu gå 10 km uden besvær, hvilket jeg gør en gang om ugen. Hvis jeg ikke har kunnet får glucosamin har jeg ikke kunne beholde mit arbejde, da jeg gå og står det meste af dagen. Har prøvet at stoppe med at tage pillerne et par gange, men smerterne er vendt tilbage efter ca 14 dage.

Det eneste jeg mærker til slidgigten nu er hvis jeg kommer til at gøre en uheldig bevægelse med benet, så som at skubbe en kasse på plads, hvor jeg kun bruger foden. Det belaster også hoften for meget hvis jeg prøver at løbe.

Alt i alt glucoamin virker for mig.


Med venlig hilsen

K. L-Vernal


 

Hej

Jeg er 56 år og har taget glucosamin i de sidste 6 år efter røngenundersøgelse fik konstateret slidgigt i hofterne.

De første 4 år betalte jeg selv via håndkøb, da min læge ikke ville give recept på grund af manglende videnskabeligt bevis.

Jeg spurgte herefter lægen om det var normalt at mærke så lidt til sin slidgigt og hvis ikke, om det indirekte kunne være et bevis for, at glucosamin hjalp på mig.

Herefter har jeg ad to omgange fået recept til 1000 stk og kan forstå jeg skal skynde mig med en ny recept.

Jeg lever en dagligdag fri for smerter men kan da mærke slidgigten efter havearbejde eller blot en mindre løbetur .


Med venlig hilsen

S. Christensen


 

Hej

Jeg er en kvinde på 57 år der blev opereret for slidgigt og en ødelagt menisk i 2003 i højre knæ, det var på Frederiksberg Hospital og lægen der opererede mig anbefalede, at jeg skulle tage Glucosamin.

Jeg tager 3 stk. hver dag og jeg må sige, at jeg har ikke haft ondt i knæet – hvor jeg førhen havde hvinende ondt, hver gang jeg skulle rejse mig fra en sofa eller jeg skulle gå op trapper.

Jeg vi være meget ked, af hvis tilskuddet bortfalder, da det ikke er de eneste piller jeg tager.


Venlig hilsen

M. Kelly


 

Det er med stor overraskelse og sorg, af jeg i Helse læser tilskuddet bortfalder pr.28-1-2011.

Jeg har nu i et halvt år taget 3+ Glucosamin, mod slidgigt i ryg og hofter, lige siden, har jeg været forskånet for smerter og hold i ryggen. Dette har i den grad forhøjet min livs kvalitet. Jeg har arbejdet siden jeg var 14. år, med fysisk hårdt arbejde, b.an. som syge hjælper i 20. år 6.år som togstewardesse,samt restuerant ansat som servitrice.

Jeg håber inderligt af denne mail, vil hjælpe på denne afgørelse, som også omhandler min økonomi, som alm. pensionist.


Med venlig hilsen

H. Gamst


 

Hej.

Jeg er een af de mange, som bruger glucosamin hver dag.

Jeg tager tre tabletter om dagen.

Jeg har fået konstateret slidgigt af en reumatolog i Glostrup. Han anbefalede, at jeg fortsatte med dem.

Jeg ved ikke umiddelbart, om de virker, men jeg har haft mindre hævelser på fingrene, som er gået i sig selv igen.

Det skyldes MÅSKE, at jeg tager de tabletter, måske ikke.

Jeg tør ikke at lade være, i troen på, at det er dem, som virker.


Med venlig hilsen

H. R. Pedersen


 

Hej

Jeg har læst i Helsebladet November at tilskuddet til Glucosamin bortfalder den 28/11, det er jeg ked af at høre, da jeg har taget glucosamin i ca 9mdr. Jeg har fået det bedre i mine ømme led, jeg har slidgigt i nakken og i knæet p.g.a. mit arbejde som rengørringsass. en tennisalbue, jeg har fået Zoneterapi p.g.a mine smerter, men de forsvandt ikke, så min Læge anbefalet at jeg skulle prøve glucosamin, det har hjulpet mig, mine smerte er væk og jeg mærker ikke når vejret skifter, jeg har gode erfaringer med glucosamin og er ked af at tilskuddet bortfalder. Håber i kan kan gøre noget for alle os der dagligt tager glucosamin så tilskuddet ikke bortfalder.


MVH

A. M. Holmenlund


 

Vedr. tilskud til glucosamin.

Jeg er meget ked af, tilskuddet bortfalder, da jeg bruger det dagligt. Jeg har brugt det i flere år.

Jeg havde mange smerter i hænderne og det hjalp mig meget. Jeg bruger 3 glucosamin hver dag.


Venlig hilsen

B. Nielsen.


 

Jeg startede i 2000 at få knoglede fingerled og begyndte derfor at spise glucosamin. Det knoglede forsvandt og smerterne ligeså.

Nu er jeg begyndt at få symptomer igen, men jeg er helt sikker på, at jeg har fået hjælp af glucosamin. Jeg er 62 år, og min mor led meget af gigt


Venlig hilsen

A. Vilstrup, Kastrup


 

Har netop læst Helse, og skriver da I efterlyser erfaringer med glucosamin. Desværre bliver tilskuddet jo snart fjernet ......

Jeg har slidgigt flere steder, men der hvor jeg har mærket den positive effekt mest er i mine pegefingre. Før kunne jeg ikke bøje det yderste led uden det gjorde ondt. Jeg har fået scannet mit håndled, hvor der blev konstateret glidgigt i det nederste led i tommelfingeren. Da jeg så også fik det i pegefingerne var jeg ikke i tvivl, nu blev det altså for sejt at udholde.

Heldigvis har glucosamin hjulpet både i tommel- og pegefingre!

Min læge og jeg er ikke i tvivl!

Håber I kan bruge det :-)


/L. Dyhr


 

Hej

Jeg har læst i Helsebladet November at tilskuddet til Glucosamin bortfalder den 28/11, det er jeg ked af at høre, da jeg har taget glucosamin i ca 9mdr. Jeg har fået det bedre i mine ømme led, jeg har slidgigt i nakken og i knæet p.g.a. mit arbejde som rengørringsass. en tennisalbue, jeg har fået Zoneterapi p.g.a mine smerter, men de forsvandt ikke, så min Læge anbefalet at jeg skulle prøve glucosamin, det har hjulpet mig, mine smerte er væk og jeg mærker ikke når vejret skifter, jeg har gode erfaringer med glucosamin og er ked af at tilskuddet bortfalder. Håber i kan kan gøre noget for alle os der dagligt tager glucosamin så tilskuddet ikke bortfalder.


MVH

A. M. Holmenlund


 

I "Helse" nr. 9, november 2011, side 42, opfordrer I læserne til at redegøre for erfaringer med Glucosamin. Mine iagttagelser er som følger:

Jeg er 80 år gammel, og jeg har taget Glucosamin regelmæssigt i over 10 år. Før jeg begyndte med det, havde jeg ofte smerter og slidgigtsymptomer i knæene, men efter min regelmæssige indtagelse har jeg ingen problemer med mine knæ. Jeg kan uden problemer går ture på mange km, og jeg træner regelmæssigt i et fitnesscenter. Min læge støtter mig i denne kur og udskriver recept på Glucosamin, hvilket reducerer prisen noget.

Det vil for mig være kedeligt, hvis tilskuddet hertil bortfalder, og prisen som følge heraf sættes op, så jeg vil støtte en "lobbying" for denne sag fra jeres side.

Jeg håber, at I vil få flere tilsvarende henvendelser.


Med venlig hilsen

F. Carstensen, Espergærde


 

Jeg har hørt at tilskud til clucosamin bortfalder – det er jeg rigtigt ked af, da de for mig gør, at jeg kan smide mine knæstøttebind – at jeg kan gå ture både hjemme og på ferier – at jeg kan passe min have og hus – og meget mere – alt sammen uden smerter i ben, knæ, ryg og skuldre.


Mange hilsner

S. Larsen, Kokkedal


 

Vedr. ovennævnte middel, glucosamin, har jeg anvendt det i flere år, har for et par år siden forsøgt en pause, men det mærkes hurtigt på knæene, så det middel vil jeg fortsætte med, da det ganske bestemt hjælper mig.

En prisforhøjelse villle jeg da gerne være foruden.


Med venlig hilsen

A. Lauridsen


 

Kære Mediegruppen

I efterlyser "indput" vedr glucosamin.

Jeg startede i 1994 efter en hofteoperation og hvor jeg blev oplyst om, at det ville have været mest korrekt, at skifte den anden hofte samtidigt.

Den er endnu ikke skiftet - og dette skyldes både efter min mening og min fysioterapeut -glucosamin.

I hele forløbet til i dag, har jeg også oplevet mht. den ikke opererede hofte, langt mindre smerteniveau, faktisk sjlædent forekommende. Jeg går til kontrol på Frederiksberg Hospital som også var det hospital der foretog den første operation. Hvis den anden hofte bliver "oprationsmoden", bliver det også dette hospital der skal operere.

Det viser sig imidlertid, at det slid man kan se på røntgenbillederne, nok viser at der er tale om et slid, men de billeder der blev taget 15 år tilbage, stort set er identiske med de billeder der bliver taget i dag!

Dette parret med mit mindre smerteniveau i forhold til den første hofteoperation fortæller mig, at der sker noget. Jeg tror simpelthen, at glucosaminen danner ny brusk, hvorfor billederne stort set er ens med disse års interval. Min fys. er enig med mig i min antagelse. Samtidig virker de smertedæmpende.

Derimod er den læge der opererede mig første gang og som foretager de løbende kontroller - absolut ikke enig.

Han mener ikke. at glucosamin virker, men kan på den anden side ikke forklare, hvorfor der ikke er større billedmæssig forskel de forløbne år taget i betragtning. Han kan ej heller forklare, hvorfor min smertesituation er væsentlig mindre denne gang eller ikke eksisterende, end første gang.

Jeg håber I kan bruge dette til noget.


Mvh

H. Møller, Vedbæk


 

Jeg har slidgigt i fingrene, hvilket er blevet dokumenteret ved røntgenbilleder.

Dette betød, når jeg vågnede om morgenen, at jeg ikke kunne bøje mine fingre, de var meget stive i leddene og gjorde ondt, når jeg bøjede dem, efter jeg er begyndt at tage glucosamin, kan jeg lettere bøje mine fingre, samtidig har jeg ikke smerter i fingrene længere.

Jeg håber, dette kan være en dokumentation for , at man fortsat får tilskud til glucosamin.

Jeg tager 3 tabletter dagligt.


Venlig hilsen

U. Larsen


 

Til Helses redaktion

I november- udgaven 2011 af HELSE efterlyses der personer der har erfaring med tilskud af glucosamin-midlet.

Jeg har fået glucosaminkapsler siden 2003 ordineret af Graasten Gigthospital og fra denne dato på recept. Jeg havde da prøvet glucosamin-kapslerne efter anbefaling og købt som helse-middel. Jeg lider af en muskelgigt-sygdom der hedder Polymyalgi-Rheumatica og har desuden slidgigt i rygsøjlen, knæ og hænder, og det er ihvertfald godt med glucosamin-præparatet for disse lidelser. Min mand er tillige bruger af glucosamin og har fået det i 6 år også grundet slidgigt i hofte og knæ samt ryg. Derfor er vi uforstående overfor at medicintilskuddet skal ændres.

Vi har jo begge fået glucosamin-kapslerne ordineret endda fra både Gigthospital, overlæger der samt vores privatlæger.

Så vi kan derfor anbefale glucosamin-præparatet og vil også fortsætte dermed.


Med venlig hilsen og TAK for et godt og oplysende HELSE-blad.

L. Behn, Padborg


 

I efteråret 2005 beskrev jeg mine daværende erfaringer til en læge således:

" Gennem 2003 og 2004 fik jeg tiltagende stivhed i begge mine hænder. Det var mest udtalt om morgenen og svandt i løbet af formiddagen. I første del af 2005 blev det ret slemt, om morgenen havde jeg svært ved at lukke hænderne sammen og når det lykkedes at knytte hænderne, havde jeg oftest springfingre. Jeg havde også svært ved at holde på tandbørsten og på en gaffel. I april var jeg til et foredrag om "slidgigt" i Gigtforeningens regi og dette foredrag fik mig til at bede min læge om recept på Glucosaminsulfat (400 mg x 3 dgl.).

I løbet af nogle måneder bedredes mine hænders bevægelighed sig, således at jeg siden efteråret 2005 har været helt uden gener. Jeg er ikke i tvivl om at det er glucosaminen der har hjulpet mig."

Ovenstående vil jeg supplere med følgende:

Årsagen til at jeg betragtede generne som mere irriterende end andre måske ville gøre, er at jeg bruger mine hænder meget, reparerer alt i huset og vedligeholder selv min gamle bil. Jeg har en generel skeptisk indstilling til "naturmedicin" og vidste at en del mennesker tog glucosamin mod artrose, men ovennævnte foredrag i gigtforeningens regi i april 2005 betød, at jeg besluttede "det var da værd at prøve".

Mine led på højre hånds 4. og 5. finger var (og er stadig) noget fortykkede, men jeg kunne fra eftersommeren 2005 – og kan stadig – bevæge alle led frit.

For et år siden fik jeg– uden sammenhæng med artrosen – taget røntgen af højre hånd. Ved undersøgelsen fandt man ikke tegn på det forhold, der var årsag til henvisningen, men udelukkende på artrosen. Beskrivelsen lyder: "RU af højre hånd viser diskrete artroseforandringer i DIP-leddene, men ret udtalte forandringer svarende til 5. finger, både i DIP-leddet og PIP-leddet. Grundleddet og de øvrige PIP-led er intakte. Ingen artrose i håndroden. RD: polyartrose."

For kort tid siden talte jeg med en pensioneret læge om min artrose, og hun sagde: "det er besynderligt, at glucosamin hjælper hos ca. en tredjedel – og ikke hos de to tredjedele".


Med venlig hilsen

S. Broberg, Holte


 

Hej

Jeg er ked af, at tilskuddet bortfalder.

Jeg faldt i februar 2010, og fik en væskeansamling i højre knæ. Fik tiltagende ondt i knæet, og kunne til sidst ikke sidde på hug. Det er klart en ulempe, når man er ansat som bibliotekar.

Var i februar i 2011 til neurokirurg, og fik en kikkertundersøgelse af knæet. Den viste moderat slidgigt. Kirurgen anbefalede så Glucosamin, som forsøg skulle det tages i 3 måneder. Havde det ikke hjulpet på smerten i knæet, skulle jeg stoppe igen. Efter ca. 1 uge med Glucosamin forsvandt smerten, og knæet hævede heller ikke så voldsomt op.

Jeg har nu taget det i et år, og kan mærke en stor effekt af Glucosamin. Mit knæ hæver ikke mere, og jeg har heller ikke ondt, med mindre jeg overdriver.


Venlig hilsen

D. R. Sørensen


 

Kære HELSE

Jeg har taget glucosamin regelmæssigt i ca 10 år med god effekt.

Jeg kan naturligvis ikke vide om det er glocosaminen , som har hjulpet mig , eller bedringen skyldes andre årsager.

Mit problem var stive og ømme led på især højre hånd ( især om vinteren ).

Jeg indtager 1500 mg glucosamin sulfat og 1200 mg chondroitin Sulfat daglig.

Jeg er 71 år.


Venlig hilsen

O. Krogh, Borup


 

{jcomments on}

Kommentarer  

 
0 #16 Else Kjæp 25.-10.-2012 10:24
Det er dejligt at se der er så mange der har glæde af Glucosamin. Jeg har forsøgt mig, med 2 forskellige mærker. Men jeg kløede over hele kroppen, og fik røde knopper som jeg rev til blods og har opgivet brugen af dem. Man kan jo vælge mellem pest og kolera. Er jeg den eneste der reagerer sådan? Eller er det kun lovprisningerne der bliver offentliggjort?

Else Kjæp
Citater
 
 
0 #15 M. Hansen 03.-10.-2012 08:51
Jeg har i ca. 8 år taget Gluc. dagligt - 3 stk. pga. slidgigt i fingrene. Har prøvet at holde en pause på ca. 2 mdr., men måtte pga. mange smerter begynde igen. Så jeg ved de virker.
Citater
 
 
0 #14 Bente Lassen 02.-09.-2012 09:17
Få nu bare indført det tilskud igen tak.
Jeg har selv ledgigt i hele kroppen og slidgigt i mit højre knæ.Har virkelig brug for dem.
Citater
 
 
0 #13 S. Cramer 05.-06.-2012 00:02
Den 5. juni 2012: Da tilskuddet til glucosamin blev fjernet, syntes det som en for stor udgift for mig at skulle betale hele beløbet, så jeg troede, det kunne gå at holde med at tage dem, men nu er mine ledsmerter så slemme, at glucosamin igen må blive min redning.
Det er urimeligt at fjerne tilskuddet på et så helsegivende produkt, og et stort indhug i en indtægt, som kun består af folkepension.
Med venlig hilsen S. Cramer.
Citater
 
 
0 #12 Anja Fogelberg 19.-04.-2012 16:16
Jeg har en lettere begyndende slidgigt i skulder og har gjort rigt ondt... efter jeg begyndte at tage glucosamin hjalp det mig. Efter tilskuddet røg bort har jeg fundet dette på nettet og køber derfor her nu, da det er billigt og indhold er det samme - dog er der tilført nogle ekstra c vitamin.

se link : http://www.ebay.co.uk/sch/andy676767/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p3686

Håber nogle vil have samme gavn som jeg.
Venlig hilsen
Anja Fogelberg
Citater
 
 
0 #11 Irene Søndergaard 03.-04.-2012 22:26
Jeg har taget Glucosamin i en længere periode i forbindelse med et kraftig forstuvet fordled og efterfølgende voldsomme smerter. Jeg har fået konstateret slidgigt - jaa '''hvad skal men ellers kalde det og jeg kan jo bare tage noget smertestillende medicin af den svære slags. Det påvirker maven osv. Hvorvidt jeg tror at Glucosamin har en effekt er for mig tvivlsomt. Efter rigtig lang tid det vil sige 4 år er min smerte minimeret og jeg overvejer at genoptage det at kunne løbe. Jeg syntes måske glucosamin er det man får når lægen ikke ved hvad de skal give. maven har bestemt ikke godt af det.
Citater
 
 
0 #10 Bent Jensen 03.-03.-2012 16:46
Kære Helse

Kan overhovedet ikke genkende Lægemiddelstyre lsens påstande/ begrundelse, og er helt sikker på at beslutningen er udsprunget fra økonomi/ nedskæringer, frem for en reel undersøgelse hos brugerne. Typisk "skrivebordsbure aukrati" af værste skuffe.
Har selv (mand - 61 år), siden starten af 1990'erne, anvendt Glucosamin som smertelindring efter trafikulykke hvor begge fodled blev delvist knuste. Blev anbefalet midlet af landskendt ortopædkirurg, hos hvem jeg siden ulykken (1978) havde gået til behandling hos. Har, ligesom andre her på sitet, i perioder ønsket at "trappe ned", men også oplevet at smerterne kom tilbage efter få dage. Tager 4 stk. pr. dag, og har gjort det i mere end 20 år, og er rigtig misfornøjet med beslutningen !!
Citater
 
 
0 #9 Annitta Dollerup 13.-02.-2012 20:03
Jeg er 64år har slidgigt nakke og fingre..... Har taget Glukosamin i 9 år.... Inden jeg startede på Glukosamin
Havde jeg mange smerter og måtte tage smetestillende
og gik jævnlig til behandling for gigtsmerter..... Derfor kan jeg ikke forstå at man stopper tilskuddet til et middel der ikke giver
bivirkninger..... smertestillende midler giver ikke bare bivirkninger men har en meget skadelig virknig på lang sigt, men det er den billigste lindrig nu hvor tilskuddet er frafaldet.....
Har nu ikke fået Glukosamin i 5 uger og er nu i medicinsk behandling og skal have behandling for spændingshovedp ine.....Altså alt i alt en dårlig livskvalitet forude......
Citater
 
 
0 #8 Andrea M. Brogaard 22.-01.-2012 13:54
Hej Helse.
Jeg har taget Glucosamin i mange år mod slidgigt i knæ og hofte. Jeg holdt en pause i behandlingen, som der henstilles til i efteråret (der var koldt) det skal nok være sommer. Det var bestemt ingen succes. Da jeg begyndte igen, forsvandt smerterne. Er meget ked af at tilskuddet er forsvundet.
Venlig hilsen
Andrea M. Brogaard
Citater
 
 
0 #7 Poul Molbek 21.-01.-2012 10:41
Man undres

Nu hvor lægemiddelstyre lse har revuderet virkningen af Glukosamin, og der har fundet ud af, at der ikke er beviser for at det virker,
Jeg mener bare, der må jo være en grund til at vi bliver ved med at købe dem, selv om der er tilskud, er det jo en udgift, hvis IKKE det virker, hvorfor køber 140000 fortrindsvis pensionister dem så hver dag????
Dette er for mig det bedste bevis for, at det virker.

Poul Molbek
Citater
 

Tilføj kommentar


Sikkerhedskode
Opdater

Helsedebatten

Banner

helsenyt

Banner
ch